Skladová logistika musí držet krok s vysokými nároky na uchovávání a přepravu zboží. Kvalita skladování spočívá v systémech, a to jak fyzických, tak informačních, v technologiích a zkušené pracovní síle.
Mezinárodní logistická společnost Dachser považuje kontraktní logistiku, která je kombinací přepravních služeb, inteligentního skladování a služeb s přidanou hodnotou za klíčovou pro rozvoj svých aktivit v Evropě. Trendům ve skladování proto věnuje svoji pozornost a zaměřuje se na ně i v rámci svého výzkumu a vývoje.
Automatizace
Nejvýznamnějším trendem je automatizace. Ta patří ke skladové logistice samozřejmě už řadu let, ovšem v poslední době sklady ovlivňuje několik nových fenoménů – stárnutí populace, nízká nezaměstnanost a nové nároky nastupujících generací. A vedle toho dochází ke skutečně velkému technologickému pokroku. Výsledkem jsou automatizované skladové technologie, které zrychlují procesy a jsou částečně řešením pro nedostatek uchazečů na manuální skladové pozice. Dachser například vloni spustil provoz svého plně automatizovaného skladu v německém Memmingenu. S výškou 32 metrů na ploše o velikosti 7 500 m2 má kapacitu 52 000 paletových míst. Je navržený pro skladování rychloobrátkového zboží od různých zákazníků s vysokým podílem plných palet.

„Využitím inteligentních automatických technologií zde naše společnost odlehčila práci skladovým operátorům v oblasti manuálního naskladňování a vyskladňování tak, aby se mohli soustředit na náročnější služby s přidanou hodnotou,“ říká Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic.
Digitalizace

Digitalizace v logistice je dalším ze současných trendů. Měla by vést k lepšímu zpracování a práci s daty a tím ke zvyšování kvality služeb. Dachser v rámci společného výzkumného projektu s Fraunhoferovým IML institutem vyvinul převratnou technologii digitálního dvojčete pro tranzitní terminály. @ILO – což je zkratka pro pokročilou lokalizaci vnitřních prostor a provozu (Advanced Indoor Localization and Operations) – umí poskytovat plně automaticky generovaná data v reálném čase o každé paletované zásilce v překládkovém terminálu. Umožňuje plně automatizovanou inventuru všech zásilek v reálném čase a lepší řízení ručně ovládaných pozemních přepravníků, v budoucnu i těch, které budou fungovat autonomně. Technologie je založena na plně automatické identifikaci každé zásilky při každém vstupu do terminálu @ILO, při výstupu z něho i během svého „pobytu“ v terminálu a přenáší se do sytému pro řízení přepravy (TMS) společnosti Dachser. Pomocí sofistikovaných kamerových systémů a QR kódů dokáže lokalizovat všechny palety až na metr přesně. Poskytuje takovou míru transparentnosti, jaká nemá v logistice sběrné služby obdoby. Podle společnosti Dachser má @ILO potenciál dosáhnou dosud nevídané transparentnosti dodavatelského řetězce.
Další technologií, kterou Dachser nasadil pro ještě lepší získávání dat o zásilkách, jsou telematické systémy. Inovativními inteligentními sledovacími zařízeními vybavil všech 8 500 výměnných nástaveb. Zařízení se skládají z energeticky úsporných modulů podporovaných solárními články, moderní satelitní technologie určování polohy (GPS, Galileo) a bezdrátových modulů založených na sítích 5G/LPWAN (LTE-M). Jsou zabezpečena pomocí dalších bezdrátových standardů a zkonstruována tak, aby vydržela bez údržby 12 let, tedy po celou dobu životnosti výměnné nástavby.
Lidské zdroje
Jedním z trendů, se kterými se skladová logistika v poslední době potýká, je nedostatek pracovníků. Společnost Dachser zastává názor, že logistika v jejím podání je a vždy bude oborem, kde lidé pracují ve prospěch ostatních lidí. S mottem Logistics is people business se snaží jim práci ulehčovat a podporovat jejich profesní růst tak, aby byli dobře vybaveni na budoucí technologické a IT výzvy, které do logistiky mílovými kroky míří už nyní.
Pokročilé systémy zvyšují efektivitu skladování
Pavel Křížek, ředitel logistiky Geis CZ, je přesvědčen, že v posledních deseti letech došlo ve skladové logistice k významnému rozvoji, přičemž klíčovým směrem je rostoucí využití automatizace a digitalizace. Technologický pokrok a vývoj společnosti přinesly nové možnosti, jak zefektivnit skladové procesy a zrychlit obsluhu zákazníků. Jedním z trendů je snaha firem centralizovat sklady do větších celků, což jim umožňuje lépe reagovat na požadavky trhu. Takto konsolidované sklady dokáží efektivně zpracovat velký objem/tok zboží, což v kombinaci s novými technologiemi otevírá prostor pro další rozvoj skladové logistiky.

„Ve skladové logistice se v oblasti technologií postupně objevují pokročilé systémy, které zvyšují efektivitu a minimalizují prostorové i časové nároky. Skladové prostory jsou čím dál častěji navrhovány tak, aby bylo skladování efektivnější a plochy byly využívány na maximum. Velký důraz se také klade na snižování pochozích časů pracovníků, což se daří pomocí algoritmů integrovaných ve skladových softwarových řešeních, stejně jako zaváděním různých autonomních a poloautonomních technologií. Zvláště v posledních letech je vývoj na tomto poli velmi dynamický. Kromě již známých systémů, jako je například Autostore a jeho různé varianty, jsme velmi zvědaví na reálné zapojení umělé inteligence do skladových systémů,“ podotýká Pavel Křížek.
Zákazník potřebuje flexibilitu

Zvyšující se nároky zákazníků na flexibilitu, kvalitu služeb a rychlost zpracování objednávek jsou dalším faktorem, který zásadně ovlivňuje vývoj skladové logistiky. „Podle mého názoru nelze zajišťovat kvalitní skladovou logistiku bez vazby na konkrétního zákazníka. Pro úspěšnou spolupráci je důležité rozvíjet úzký vztah s klientem, abychom mohli lépe predikovat jeho budoucí potřeby a přizpůsobit služby jeho specifickým požadavkům. Obecně lze říci, že zákazníci v posledních letech vyžadují vysokou flexibilitu a kvalitu služeb za přiměřených finančních podmínek. To je ale často skutečná výzva. K tomu se přidává rostoucí tlak na rychlost. Zvláště v našem regionu je rychlost zpracování objednávky jedním z klíčových faktorů, které rozhodují o úspěchu celého obchodního modelu daného zákazníka,“ zdůrazňuje Pavel Křížek a k problematice lidských zdrojů říká, že kvalitní a loajální pracovníci byli, a ještě dlouho budou, jedním z nejdůležitějších faktorů pro úspěch či neúspěch logistiky. Přitáhnout mladé talenty a vytvořit pro ně atraktivní kariérní možnosti je jedním z klíčových cílů firmy Geis CZ. Nové generace pracovníků je třeba přijímat s otevřenou myslí, nesoudit je podle jiných měřítek, ale naopak jim nabídnout příležitosti, které je zaujmou a motivují. V logistice se Geis snaží eliminovat nejen zbytečné, ale i monotónně se opakující činnosti ve skladech, které nahrazuje moderními technologiemi. Cílem je, aby pracovníci měli prostor zaměřit se na rozmanitější úkoly, které pro ně představují výzvu a příležitost k rozvoji.
„Pro podporu mladé generace spolupracujeme v naší společnosti se základními, středními i vysokými školami. V rámci exkurzí, praxí, brigád a stáží se snažíme studentům poskytnout pohled na reálný provoz. V neposlední řadě vytváříme našim mladým a nadějným kolegům příležitosti k rozvoji kariéry, například ve formě rotací na různých odděleních nebo účasti na zajímavých projektech jak v našem regionu, tak v rámci mezinárodní spolupráce. Touto cestou chceme zajistit, aby logistika byla pro mladé zaměstnance perspektivním a atraktivním oborem, ve kterém mohou budovat dlouhodobou kariéru,“ tvrdí Pavel Křížek.
Digitalizace a automatizace zlepšuje procesy
Také podle Petra Voláka, generálního ředitele společnosti C.S.CARGO, poslední dekádu v oblasti skladové logistiky ovlivnila především digitalizace a automatizace, které zvyšují efektivitu a přesnost procesů. Implementace systémů řízení skladů (WMS) umožnila lepší sledování zásob a optimalizaci skladových operací. Rostoucí důraz na e-commerce vedl k potřebě rychlejších a flexibilnějších logistických řešení, což ovlivnilo i design skladů a jejich umístění blíže k zákazníkům. Udržitelnost se stala dalším důležitým aspektem, kdy firmy investují do ekologických technologií a procesů s cílem snížit svou uhlíkovou stopu.
Petr Volák zdůrazňuje, že technologický pokrok v oblasti skladové logistiky je značný. Automatizované skladové systémy, jako jsou robotické vychystávací systémy a autonomní vozíky, se staly běžnou součástí moderních skladů. Umělá inteligence a strojové učení umožňují prediktivní analýzy, které zlepšují plánování zásob a optimalizaci tras. Internet věcí (IoT) poskytuje v reálném čase data o pohybu zboží a stavu zařízení, což zvyšuje transparentnost a efektivitu. Tyto technologie nejen zvyšují produktivitu, ale také zlepšují kvalitu služeb pro zákazníky C.S.CARGO.
Vzdělávání představuje základ
„Zákazníci dnes očekávají rychlejší a flexibilnější služby, což je důsledkem růstu e-commerce a změn v nákupním chování. Požadují transparentnost v celém dodavatelském řetězci, včetně sledování zásilek v reálném čase. Individuální přístup a schopnost přizpůsobit se specifickým potřebám každého zákazníka jsou nyní standardem. To vyžaduje úzkou spolupráci a integraci systémů mezi námi a našimi klienty, abychom mohli poskytovat řešení šitá na míru a reagovat na dynamické změny na trhu,“ tvrdí Petr Volák, který je přesvědčen, že vzhledem k rychlému technologickému pokroku je klíčové investovat do vzdělávání a rozvoje zaměstnanců. „Pro stávající zaměstnance organizujeme pravidelná školení zaměřená na nové technologie a procesy. Podporujeme kulturu neustálého učení a inovací, což nám umožňuje udržet krok s vývojem v oboru a poskytovat našim zákazníkům služby nejvyšší kvality.“
Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.
Foto: Dachser a Geis