Manipulace a technika
Ve slévárenském prostředí se vozíky nejčastěji potýkají s nerovností povrchu, prašností a extrémně vysokými teplotami. Vozíky proto mají speciální úpravu proti případnému poškození roztavenou ocelí nebo slitinou.

Zákazníci kladou důraz především na spolehlivost vozíků, aniž by museli na údržbu a provoz vyčlenit vysoké náklady. Do značné míry mohou ekonomiku provozu flotily ovlivnit sami – a to důsledným přístupem obsluhy k běžné každodenní údržbě a při čištění strojů. Důraz by měl být kladen především na vizuální kontrolu.

Ve slévárnách se často používají přídavná zařízení na odběry kokil. Najdeme zde příslušenství a komponenty z žáropevné a žáruvzdorné oceli, která dokáže bez úhony odolat skutečně vysokým teplotám a také kontaktu s roztaveným kovem. V těchto provozech bývá rovněž poměrně vysoká prašnost, což znamená poměrně velké nároky na kontroly a výměny filtrů v sacích a palivových zařízeních.

Extrémní teploty a prach

Bohaté zkušenosti v těchto provozech má například společnost Toyota Material Handling CZ. Dokáže mimo jiné dokonale ochránit vozík i žáruvzdornou výbavou pro aplikace s velmi vysokou teplotou, například v blízkosti rozpálených slévárenských pecí.

„V takových provozech hraje prim maximální ochrana obsluhy i vozíku, při zachování vysoké odolnosti proti třeba i bezohlednému chování a solidní manévrovatelnosti a ovladatelnosti,“ vysvětluje Jindřich Přívora, PR manažer společnosti Toyota Material Handling CZ.

Slévárenské a hutnické provozy patří k velmi těžkým aplikacím. Pohybují se v nich převážně výkonné čelní vysokozdvižné vozíky, zpravidla modely se spalovacím motorem, kam patří například Toyota Tonero. Bývají robustnější, protože obvykle přepravují těžký náklad, pohybují se v prašném prostředí, manipulují na méně kvalitních podlahách nebo křižují koleje. Pokud se pohybují blízko tavicích pecí, mohou být vystaveny velkému žáru a vyžadují patřičnou žáruvzdornou výbavu. Nezřídka manipulují i s nestandardními náklady.

Speciální výbava vozíků Toyota pro slévárny:

– žáruvzdorné ochranné přední sklo

– hadice olemované a isolované ocelovým návlekem pro hydraulické rozvody ve stožáru

– speciální hadice chráněné sklolaminátem

– žáruvzdorný povrchový nátěry blatníků a dalších komponentů

– hliníkové pláty chránící čelo kapoty vozíku

– sklolaminátové chrániče hydrauliky naklápění stožáru

– přídavné otvory na krytu motoru pro lepší chladící efekt

– výkonný ventilátor chladiče s deseti nastavitelnými lopatkami pro zrychlení proudění chladicího vzduchu

– speciální hydraulický olej

„Přestože vozíky vypadají robustním a účinným ochranným prvkům mohutněji, zůstávají pohyblivé a dobře ovladatelné, s dobrou viditelností z místa řidiče,“ podotýká Jindřich Přívora a dodává, že vozíky jsou vybavené mimo jiné 24 mm silným ochranným čelním sklem chránícím řidiče bezprostředně před horkým vzduchem nebo před výronem tekutého kovu. S ochranou sítí navíc snadno odolá i těžkým padajícím předmětům.

Dvourychlostní chladící ventilátor slouží k vhánění čerstvého chladného vzduchu do prostoru kabiny řidiče. Důležitou roli má takzvaný předčistič vzduchu, který eliminuje průnik drtivé většiny prachových částic do vzduchového filtru, brání jeho ucpání a prodlužuje jeho životnost.

Ochrana stroje i řidiče

Společnost STILL do sléváren nabízí vozíky s konfigurací řady prvků chránících důležité části techniky před tepelným poškozením. Jde například o prvky mechanické a termoizolační ochrany náklopových pístnic nebo hydraulických hadic před poškozením způsobeným vysokou teplotou či odlétajícími žhavými částicemi. Proti žhavým kouskům horkého kovu je samozřejmě chráněn i prostor řidiče. V tomto případě je samozřejmostí uzavřená kabina, kterou lze dovybavit klimatizací a dvojitými polykarbonátovými termoizolačními skly zajišťujícími ochranu obsluhy a maximální pohodlí během výkonu práce. Je zde také možnost instalace speciálních přídavných zařízení, jako jsou typové nalévací kalíšky. Často jsou stroje podle požadavku klientů osazeny i dalšími komplementy, jako je rotátor nebo vyklápěcí kleště na kulaté nádoby.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: STILL a Toyota