Manipulace a technika
Mobilní regálové systémy se používají především ve skladech, kde je potřeba ušetřit co nejvíce místa. Umožňují vytvoření pracovní uličky podle momentální potřeby. Regály se pohybují na podvozcích a jejich pohyb snadno ovládá pracovník skladu nebo dokonce WMS.

Lukáš Novotný, Projektový manažer regálové systémy ve společnosti Jungheinrich (ČR), podotýká, že mobilní regály poskytují na stejné ploše skladu výrazně větší kapacitu paletových míst než klasické stacionární paletové regály. Současně ale není možné mít v každém okamžiku přístup ke všem paletám. Je tudíž nutné zvážit, zda požadovaná rychlost obrátky ve skladu bude fungovat při průběžném přejíždění regálů. Typické aplikace jsou podle Lukáše Novotného v podstatě dvě:

  • Mrazírenský sklad, případně chladírenský, kde dochází k obrovským úsporám za energie nutné k chlazení skladu, díky snížení celkového objemu skladu nutného k uložení zboží oproti stacionárním regálům, kde by bylo nutné chladit i všechny uličky.
  • Vysokohustotní skladování nehomogenních palet, kde není vyžadována velmi rychlá dostupnost všeho zboží. V případě homogenních palet je pak ekonomičtější využití jiných konstrukcí, jako jsou drive-in regály, spádové regály nebo push-back regály, které však neumožňují přístup ke všem paletám.
Důležité je řízení systému

„Z hlediska nosnostních a výškových parametrů se zásadně neliší podvozkové regály od stacionárních. Běžně se staví sklady 10 metrů a více vysoké a vždy záleží na konkrétních požadavcích zákazníka. Z hlediska konstrukce je nutné v první řadě instalovat do podlahy kolejnice, na kterých se pohybují podvozky, na nichž jsou instalovány samotné regály. Dále je důležité řízení systému, a to jak s ohledem na potřeby obsluhy vozíku, tak bezpečnosti,“ vysvětluje Lukáš Novotný a dodává, že ovládání přejezdu pojízdných regálů nebo rozjezdu nové obslužné uličky vyžaduje primárně vizuální kontrolu uzavírané uličky a následné potvrzení na některém z dostupných ovládacích prvků:

  • Na čele regálu
  • Z centrálního rozvaděče
  • Pomocí dálkového ovládání
  • Potvrzení na terminálu v součinnosti s WMS
Mobilní regál v barvách firmy Jungheinrich

Bezpečnost provozu s pojízdnými regály se zásadním způsobem neliší od obecné bezpečnosti ve skladech. Výše uvedenou vizuální kontrolu uličky podporují i další bezpečnostní prvky jako jsou:

  • Přední a zadní optická závora
  • Boční optické závory
  • Počítání vstupů/výstupů z a do uličky 
Více možností instalace

Mobilní regály můžeme rozdělit na dva typy. První z nich představují lehké mobilní regály (například policové regály) používané v archivech a druhým typem jsou těžké mobilní regály (nejčastěji se jedná o paletové regály).

„U obou typů regálů je zásadní kvalitní příprava pro instalaci kolejnic. V případě lehkých regálů existují dvě možnosti položení kolejnic. První z nich je instalace na podlahu. Druhou variantu představuje instalace do stávající nebo nové podlahy. V případě stávající podlahy jsou regály instalovány do předem připravených drážek, v případě instalace do nové podlahy jsou položeny na základovou vrstvu, která je po položení kolejnic dolita finální vrstvou. Samozřejmě před samotnou instalací je nutné prověřit nosnost podlahy,“ uvádí Michal Baier, obchodní zástupce společnosti PROMAN.

U těžkých mobilních regálů je také potřeba přivést hlavní přívodní kabel elektřiny na místo budoucího rozvaděče a podél regálového skladu po stěnách instalovat kabelové žlaby pro rozvod kabelových rozvodů jdoucích z rozvaděče k jednotlivým regálům. Zároveň s pokládkou kolejnic je nutné u těžkých mobilních regálů zabudovat do podlahy kabely pro optické závory (bezpečnostní prvek).

Otevírání uličky může řídit WMS

Jaké ovládání PROMAN zákazníkovi doporučuje a co v tomto směru zákazník upřednostňuje? Michal Baier uvádí, že existují dvě možnosti ovládání. První z nich představuje ruční pohon a druhou variantou je pohon pomocí elektromotorů. U lehkých mobilních regálů se nejčastěji používá ruční pohon pomocí takzvaného volantu. U těžkých mobilních regálů se vždy používá pohon pomocí elektromotorů.

Paletový mobilní regál PROMAN

„Pohon pomocí elektromotorů umožňuje několik variant řízení otvírání uliček. První možností je otvírání uliček v ručním režimu. To znamená, že obsluha buď pomocí dálkového ovladače nebo tlačítkem na příslušném podvozku otevře požadovanou uličku. Druhou variantu představuje poloautomatické otevírání uliček. To znamená, že se obsluze vysokozdvižného vozíku ulička otevře automaticky pomocí WMS. Po vyskladnění palety obsluha pomocí dálkového ovladače potvrdí vyskladnění zboží,“ říká Michal Baier a poukazuje na variantu automatického řízení mobilního regálu, kdy otevírání i zavírání uliček řídí WMS za pomoci takzvaných počítání vjezdů a výjezdů vysokozdvižného vozíku z manipulační uličky. „Nejčastěji se mobilní regály řídí ručně. Postupně se však začíná více a více aplikovat poloautomatické a automatické řízení.“

Důležité bezpečnostní prvky

Jaké bezpečnostní prvky má mobilní regál? Lehké mobilní regály mají jako nejčastější bezpečnostní prvek takzvané pojistky proti překlopení, které jsou umístěné mezi podvozkem a kolejnicí. V případě velmi vysokých regálů nebo vysokého poměru výška/hloubka regálu se proti překlopení používá takzvané horní vedení.

„Další prvkem je aretace/uzamknutí podvozku proti jeho nežádoucímu pohybu. To se používá před vstupem obsluhy do uličky mezi podvozky a je nejčastěji umístěno hned na volantu,“ tvrdí Michal Baier a poukazuje na to, že u těžkých mobilních regálů se jako bezpečnostní prvky používají takzvané světelné závory, kdy světelné paprsky pomocí senzorů hlídají/počítají vstupy a výstupy obsluhy do uliček a také samotný pohyb regálu, aby při pohybu nenarazil například do vypadnutého nebo zapomenutého zboží na podlaze skladu apod. Tyto světelné závory jsou instalovány na začátek a konec regálového bloku a poté z obou stran na každý podvozek.

V případě ručního režimu musí obsluha před zahájením pojezdu regálu vždy zkontrolovat otevřenou uličku, aby se ujistila, že se v uličce nepohybuje žádná osoba nebo vozík nebo tam není zapomenuto nějaké zboží, do kterého by mohl vozík narazit. I když v případě těžkých mobilních regálů by nárazu zabránila světelná závora instalovaná na podvozku.

„Zároveň je při zakládání i odebírání zboží dbát na zvýšenou opatrnost. Důležité je rovněž správné založení zboží do regálu a používání kvalitních palet, aby nedošlo při přejezdu regálu k vypadnutí palety,“ upozorňuje Michal Baier a na závěr dodává, že se pro obsluhu mobilních regálů nejčastěji používají elektrické čelní vozíky nebo vozíky typu retrak. Rovněž se může používat elektrický ručně vedený vozík.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: Jungheinrich, PROMAN a Václav Podstawka