Manipulace a technika
V posledních letech sledujeme, že roste poptávka po elektrických čelních vysokozdvižných vozících. Není se čemu divit. Jsou všestranné, efektivní a ekologické.

Elektrický pohon je předpovídanou budoucností intralogistiky, a to zejména kvůli závazku ke snižování uhlíkové stopy a také kvůli vzrůstající ceně paliva i plynu. Úspora energie je proto dnes velké téma napříč obory a logistika není výjimkou. Elektrické vozíky již nyní úspěšně přepravují břemena v řadě provozů a zájem o ně stoupá.

„Dnešní elektrické vozíky již běžně dosahují výkonů, které byly dříve dosažitelné pouze se stroji se spalovacím motorem. Navíc jsou spolehlivé, mají téměř nulové emise, zklidňují pracovní prostředí a mají nižší provozní náklady. Budoucnost v nich vidíme nejen my. Vnímáme, že i zákazníci kladou stále větší důraz a nároky na ekologii a udržitelnost. A v tom jim rádi pomůžeme,“ říká Václav Jung, produktový manažer společnosti STILL ČR, která se na prodej i pronájem elektrických vysokozdvižných vozíků výrazně soustředí a je jedním z jejich předních dodavatelů. „Elektrické vozíky v prodejích již převažují nad těmi se spalovacím motorem. Znamenají jasný posun k udržitelnosti a ekologičtějším řešením, zejména při stále většímu podílu zelené energie v distribuční síti.“

Zdravější pracovní prostředí

Václav Jung podotýká, že používání vozíků na elektrický pohon zároveň vytváří lepší a zdravější pracovní prostředí ve větších i menších výrobních halách a skladech. Elektrické vozíky dosahují rychlosti až 25 km/h a nosnosti 8 tun i více. Díky kompaktním rozměrům jsou navíc obratné i na malém prostoru. Řidič má v kabině maximální pohodlí, dostatek místa pro nohy, a hlavně dobrý výhled.

Vysokozdvižné vozíky s elektrickým pohonem konstrukční řady RX značky STILL jsou velmi výkonné a zároveň extrémně kompaktní a obratné. Hned tři z nich – modely RX 20, RX 60-25/35 a RX 60-60/80 – získaly prestižní ocenění IFOY Award.

Elektricky poháněné vozíky STILL jsou jak uvnitř budov, tak i venku velmi efektivním řešením přepravy, a to dokonce i ve vlhkém a prašném prostředí. Vysoký výkon překládky zajišťuje mimo citlivého řízení i maximální rychlost jízdy, od standardní až po 17 km/h, popř. 25 km/h v režimu sprint. Ve spedici nebo ve výrobních závodech, při manipulaci s těžkými břemeny či rychlém nakládání a vykládání nákladních automobilů je jejich předností kromě vysoké výkonnosti i precizní hydraulika a promyšlená ergonomie. Tyto vlastnosti činí z nejsilnějších modelů RX 60 nepřekonatelné pomocníky ve skladu.


Hlásí se vodíková technologie

„Přechod na elektricky poháněné čelní vozíky je investice, která má čím dál tím rychlejší návratnost. Čelní vozík se navíc díky rozmanitým možnostem využití dobře upotřebí v každém skladu. Důležité ale zůstává takovou investici neuspěchat a nechat si poradit,“ vysvětluje Václav Jung. „Elektrické vozíky určitě neustrnou ve vývoji a budou se dále vyvíjet. Jedním z trendů, který STILL aktivně a velmi úspěšně podporuje, je přechod jejich napájení z baterií olověných nebo Li-Ion na pohon z vodíkových palivových článků, protože, a o tom se málo mluví, vodíkem poháněné vozíky jsou vlastně stále ty stejné elektrické, jen mají místo klasické baterie vestavěný vodíkový palivový článek. Naší rozhodující výhodou je tradiční kvalita elektrických čelních vozíků STILL ve spojení s vodíkovou technologií. Příkladem může být projekt Carrefour ve Francii, kde jezdí celkem 137 vozíků na vodík a jejich základem jsou samozřejmě standardní elektrické vozíky STILL.“

Tichá a pohodlná manipulace

Jindřich Přívora, PR manažer společnosti Toyota Material Handling Česká republika, poukazuje na skutečnost, že se požadavky zákazníků liší z hlediska nosnosti, typu nákladu, frekvence manipulace nebo podle provozního prostředí. Mění se i jejich zájem o různá energetická řešení. Toyota v rámci řady elektrických vozíků Traigo dokáže uspokojit každý z nich. Ať již jde o nedávno představenou řadu pro intenzivní nasazení s těžšími náklady (Traigo 80 s nosností 2,0 – 8 t), zlatý střed v podobě 48 V tří i čtyřkolových vozíků (Traigo 48 s nosností 1,5-2,0 t) nebo zbrusu nové nejmenší 24 V vozíky. Síla, výkon, produktivita a odolnost vozíků Toyota Traigo s výškou zdvihu až 6 500 m již dokázala přesvědčit nemálo zákazníků k přechodu na elektrický pohon.

Ergonomie pomáhá řidiči

„Stroje Toyota Traigo vynikají ergonomií a účinným li-ionovým pohonem pro nezanedbatelné zvýšení produktivity a čistoty provozu s nulovými emisemi. Zajistí tak bezpečnější, tišší, pohodlnější a nákladově příznivější manipulaci. Jsou k dispozici s integrovanou telematikou a působit jako chytrý propojený vozík, který umožní zákazníkovi monitorovat klíčové činnosti vozíku a aktivitu jeho obsluhy. Analýza získaných dat vede rychle k vylepšením v oblasti bezpečnosti, využití techniky nebo nákladů na škody eliminací nárazů nebo nesprávných postupů při nabíjení baterií,“ zdůrazňuje Jindřich Přívora a dodává, že kabina a pracovní podmínky pro obsluhu odpovídají nejpřísnějším ergonomickým požadavkům a zahrnují například novou nastavitelnou loketní opěrku a mnoho odkládacích a úložných prostor. Palubní deska obsahuje volitelný integrovaný, barevný, dotykový displej, který poskytuje obsluze klíčové pracovní informace podporující bezpečnou a efektivní jízdu: o výšce zdvihu, hmotnosti nákladu, poloze stožáru a podobně. Rychlá výměna baterie z boku probíhá pomocí elektrického paletovacího vozíku nebo jiného vidlicového vozíku.

„Důležitými prvky jsou rovněž ovládací prvky, které představují minipáčky, jeden multifunkční joystick nebo multifunkční páky. Správný výběr podporuje optimální výkon obsluhy během každé jednotlivé jízdy. Plně odpružená plovoucí kabina snižuje hluk a vibrace a garantuje maximální pohodlí i na nerovných površích. LED světla pak umožňují výbornou viditelnost,“ vyjmenovává na závěr Jindřich Přívora.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: STILL a Toyota