Doprava a spedice
Myslet si, že terminálová překládka kontejneru z tahače na vlak je jednoduchý úkon, není zcela přesné. Pokud má systém kombinované přepravy fungovat rychle a efektivně, je potřeba jej precizně nastavit a následně bez chyb řídit. Zejména u přepravy nebezpečných věcí musí systém sledovat mnoho faktorů, aby proces překládky proběhl nejen efektivně, ale také bezpečně a v souladu s požadavky předpisů.

Velké terminály skupiny METRANS nazývané také HUB terminály zvládnou denně přijmout nebo vypravit stovky kontejnerů, které na tahačích a vlacích přijedou a následně pak podle plánu odcházejí. Podívejme se na takový modelový případ průjezdu námořního kontejneru terminálem. Před samotným příjezdem tahače s kontejnerem, například po nakládce u odesílatele, je nutné dojezd kamionu načasovat. Při množstvích kontejnerů, které terminály denně odbavují, nelze dojezdy kamionů nechat volně bez koordinace, proto jsou všechny terminály a dopravci propojeny systémem, který koordinuje načasování příjezdu kamionů na terminál. Cílem je, aby nedocházelo ke kolapsům na příjezdech a odbavování probíhalo kontinuálně a bez zásadních výkyvů. Proto každý dopravce před příjezdem na terminál prostřednictvím aplikace M-Truck, která je součástí řídicího systému MIS ve společnosti METRANS zajistí pro své vozidlo časové okno (takzvaný time slot), ve kterém předpokládá příjezd na terminál. Systém požadované okno buď potvrdí, nebo přidělí jiné, podle toho, je-li v daném časovém okně ještě prostor pro přijetí vozidla nebo bude potřeba využít pro odbavení okno později. Tím se zajistí plynulý průběh vozidel na vstupním odbavení.

Při příjezdu na terminál je na vstupní bráně zkontrolován technický stav kontejneru, a to včetně čísel plomb a u nebezpečného nákladu i značení. Protože část kontejnerů s nebezpečným zbožím navazuje i na námořní přepravu, musí kontrolní dispečeři znát nejen požadavky předpisů ADR a RID, ale také odchylky podle IMSG Code. Proto i školení a tréninky těchto specialistů patří mezi priority v systému vzdělávání zaměstnanců společnosti. Pokud jsou náležitosti dodaného kontejneru v pořádku, je dopravce vpuštěn do areálu překladiště s dispozicemi určujícími místo, kde bude kontejner z kamionu složen. Velká překladiště mají takzvané složiště, tedy přesně definovaná místa, kde je každé vozidlo odbaveno. Účelem je, aby kontejner z kamionu byl manipulován s minimální dráhou pohybu, tedy co nejblíže místu, na které bude kontejner uložen. Takovým místem může být poloha na terminálu nebo i železniční vůz, na němž kontejner okamžitě pokračuje dál ve své cestě k příjemci. Výběr vhodného složiště určuje systém MIS, právě podle predikce času odjezdu a plánovaného systému nakládky na vagony.

Nakládání kontejnerů na vagony má specifická pravidla a pro maximální efektivitu nakládky vlaků je vhodné, aby kontejnery, které mají být na vlak naloženy, byly co nejlépe rozloženy v prostoru překladiště a jeřáby prováděly co nejkratší, a tedy i co nejrychlejší manipulace kamion – vagon, nebo poloha – vagon. U železničních vozů je třeba brát ohled na typy a hmotnosti jednotlivých kontejnerů, aby byla kapacita vagonů využita co nejlépe, a to jak z pohledu nosnosti, tak i nápravového zatížení nebo ohybového momentu rámu vagonů. U nakládky kontejnerů s nebezpečným zbožím pak systém musí zohledňovat typy nebezpečného nákladu a dodržet požadavky RID, zejména ochrannou vzdálenost podle článku 7.5.3. Jedná se o požadavky pro ukládání různých typů nebezpečného nákladu na vozy a dodržení bezpečného odstupu mezi nimi navzájem, aby v případě mimořádné události nemohlo dojít k řetězové reakci.

Jeřábník tedy provádí naložení vlaku podle instrukcí systému MIS, které vidí na displeji v kabině. Při takto dobrém a systematickém organizování pak nakládka vlaku probíhá velmi rychle a časové úspory díky dobrému naplánování dokáží zvýšit efektivitu terminálu i v desítkách procent. Po naložení vlaku proběhne kontrola podle požadavků pro drážní přepravu a podle požadavků RID, čímž je zajištěno, že na vypraveném vlaku jsou splněny veškeré požadavky pro bezpečnou přepravu nebezpečného nákladu.

Jaroslav Fürst, METRANS

Foto: Václav Podstawka