Doprava a spedice
S nástupem každého roku vyvstávají otázky, jak bude nový rok vypadat a co od něj můžeme očekávat. Stejné je to i v logistice. V této souvislosti jsme oslovili několik významných firem a nabízíme jejich pohled na věc.
Daniel Knaisl, jednatel skupiny Geis pro CZ, SK a PL
Daniel Knaisl

S napětím očekáváme, jak se bude rok 2024 vyvíjet. Z mnoha stran – od našich klientů, ale celkově z celé ekonomiky – se na nás valí nepříliš pozitivní zprávy. Poklesy zakázek do výroby, poklesy prodeje spotřebního zboží, zvýšená cenová senzitivita nakupujících a podobné zprávy nezní příliš optimisticky. K tomu roční inflace za rok 2023 na úrovni 10,7 %, rostoucí daně a očekávání zaměstnanců na nemalý nárůst mezd podpořený stále nízkou nezaměstnaností, a s tím spojený nedostatek pracovních sil. Klienti v tomto nelehkém období logicky hledají možnost úspor, a to samozřejmě i v logistice. Ale naše náklady přitom stále rostou. To znamená, že očekávání některých klientů se bohužel nepotkávají s možnostmi logistických operátorů.

Logistické firmy musí navíc investovat obrovské prostředky do zelených řešení. Více ekologické budovy, ideálně s fotovoltaikou, distribuce vozidly na „zelený“ pohon, ale i takové rádoby maličkosti, jako je snižování uhlíkové stopy, i díky používání více ekologických, a tudíž dražších materiálů (kupříkladu FSC papír apod.) stojí mnoho peněz.

Pro ilustraci elektrický „kamion“ – tahač stojí 3 – 4krát více než nejmodernější dieselový, a přitom má stále mnoho omezení. Například krátký dojezd, což snižuje efektivitu jeho využití, a tudíž dále zvyšuje náklady. A tyto náklady musí ve finále někdo zaplatit. Pár kusů takové techniky může možná v rámci marketingu subvencovat konkrétní logistický operátor a jeho klient, ale masové nasazení znamená jednoznačné přenesení nákladů na klienty, kteří tyto náklady dále přenášejí v celém prodejním řetězci na své odběratele/zákazníky. Tím opět zdraží zboží, opět se zvedne inflace a sníží poptávka, což samozřejmě nikdo nechce. K opravdu masovému nasazení elektrických nákladních vozů za současných podmínek a cen logicky nemůže dojít.

Pevně doufám, že se podaří českou ekonomiku letos rozhýbat, ale zatím to bohužel příliš optimisticky nevypadá. Důležité také je, aby již přestal příval dalších nových „katastrof“, které mají na ekonomiku vliv. Firmy i lidé potřebují stabilní prostředí a důvěru v budoucnost, aby měli chuť utrácet a investovat.

Potřebujeme také, aby se rychle budovala kvalitní silniční infrastruktura, ubylo byrokracie a celkově se zjednodušilo a zpřehlednilo fungování celé státní správy. Jinak nás žádné světlé zítřky nečekají.

Vidím to v mnoha případech mezinárodních projektů, kde Českou republiku velmi často válcuje Polsko. Kromě výhody velkého vnitrostátního trhu doslova za několik málo let vybudovali v celém Polsku skvělou dálniční síť. Výrobní závod nebo logistickou halu postavíte v Polsku za zlomek času oproti Česku, a ve výsledku ji pořídíte i za mnohem nižší cenu než u nás. Za těchto podmínek se zahraniční investoři, a to i ti s high tech projekty, o které má Česko zájem, pro Česko často nerozhodnou. Z mého pohledu je to velká škoda, ale šanci na rychlou změnu bohužel moc nevidím.

Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss ČR
Jan Kodada

I v letošním roce očekáváme rozvoj a pokrok v oblasti digitalizace a automatizace, především pak lze předpokládat pokračující implementaci moderních technologií využívajících umělou inteligenci a IoT. Jde o nástroje, jež optimalizují všechny logistické operace od správy zásob, přes plánování trasy a sledování zásilek až po analýzu dat. Automatizace jednotlivých procesů tak zvýší efektivitu práce a umožní snadné sledování v rámci dodavatelského řetězce. Přinese rovněž další možnosti, jak personalizovat a zdokonalit zákaznickou zkušenost. S rostoucím důrazem na individuální potřeby zákazníků i v našem oboru hledáme způsoby, jak zkvalitnit služby či vyhovět požadavkům na větší transparentnost. Velký důraz pak bude kladen také na udržitelnost a ekologická řešení v logistickém segmentu, kde je již několik let patrný zvýšený tlak na snižování emisí a šetrnější přístup k životnímu prostředí. V rámci naší firemní strategie a dlouhodobého plánu na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2030 budeme pokračovat v testování a začleňování nových technologií, které ukazují směr dopravy budoucnosti. Zaměříme se rovněž na zvýšení energetické soběstačnosti vlastních center a šetrnější čerpání omezených zdrojů. Například na střechách našich logistických center v ČR bude letos dokončena instalace fotovoltaických panelů, které zajistí výrobu 1,2 MWp solární energie. Pozornost budeme ještě víc soustředit také na recyklaci a využití recyklovatelných nebo bio rozložitelných materiálů.

Obecně lze v logistickém segmentu očekávat stále větší důraz na ekologické dopravní prostředky a opatření pro snižování uhlíkové stopy. Tento trend by mohla ještě víc podpořit nová směrnice o ESG (nefinanční reportování udržitelnosti), která by v letošním roce měla vejít v platnost.

S pozvolným oživením ekonomiky pak můžeme předpokládat rostoucí oblast e-commerce. S navýšením objemu online obchodu budou logistické společnosti hledat především maximálně efektivní řešení pro doručování zboží z internetových obchodů.

Vývoj situace na trhu ovšem závisí na celé řadě dalších faktorů. Z vlastních zkušeností víme, že každý rok v tomto oboru je jiný a přináší nové zkušenosti a výzvy, na které musíme pružně reagovat.

Petr Volák, generální ředitel společnosti C.S.CARGO
Petr Volák

Letošní rok v logistice bude nejistý, jako byl ten uplynulý. Zvyšující se vstupní náklady pro naše podnikání se nevyhnutelně odráží v celkových nákladech poskytovaných logistických služeb. Dlouhodobý problém nedostatku pracovních sil, zejména v oblasti kamionové dopravy, nás nutí směřovat k dalšímu využívání digitalizace procesů, automatizace a umělé inteligence s cílem nejen zvýšit efektivitu, ale také udržet námi nastavený vysoký standard kvality služeb ruku v ruce s rychlostí vývoje trhu.   Klíčovými tématy pro nás zůstávají samozřejmě udržitelnost a elektromobilita. Ta, ať už v podobě elektrických vozidel nebo využití alternativních paliv, jako je vodík, je pro nás tématem, kterému se věnujeme intenzivně a dlouhodobě. Udržitelnost je součástí každého rozhodnutí, které musíme učinit, ať už jde o nákup nových vozidel, přes rekonstrukce kanceláří až po nákupy těch nejzákladnějších potřeb pro naše firemní fungování. V tomto směru je pro nás, stejně jako pro mnoho dalších společností, začátek roku ve znamení zavedení ESG systému pro měření a vyhodnocení našeho udržitelného chování.  

 V neposlední řadě bych se zde dotknul evropského automobilového průmyslu, který dlouhou dobu dominoval na světovém trhu a nyní se musí vyrovnat s rostoucí konkurencí z Číny. Automotive je pro Českou republiku významným segmentem a je otázkou, jak se situace v tomto odvětví bude vyvíjet. Zároveň s tím se postupně snižuje poptávka po skladovacích službách a tento trend se dotýká bezesporu všech segmentů.  

V ideálním případě bychom v logistice uvítali větší stabilitu v dodavatelských řetězcích. Výrobci a dodavatelé spolu musí efektivně komunikovat a společně vytvářet realistické plány, které zohledňují všechny aspekty spolupráce s důrazem na efektivní řízení toku zboží – toto zatím zcela nefunguje ve všech segmentech. 

Dále bychom uvítali rychlejší výstavbu dopravní infrastruktury, jako je například obchvat Prahy či rozšíření dálniční sítě. Výrazně by to zlepšilo plynulost a efektivitu dopravy v rámci České republiky. 

Ocenili bychom také větší podporu českých dopravců ze strany státu, abychom byli konkurenceschopnější vůči dopravcům z východní Evropy. Příkladem by bylo zjednodušení a zrychlení legislativního procesu přijímání zaměstnanců ze třetích zemní, rozšíření odpočívek pro parkování kamionů a tak dále. Je důležité, aby byl tento sektor vnímán jako klíčový pro ekonomiku a dostával adekvátní podporu zejména v kontextu nedávných událostí spojených s pandemií covid-19, kdy bylo zcela zřejmé, jak je kamionová přeprava nezbytná pro udržení běžného fungování společnosti. Jsme na konci dodavatelského řetězce, čeká nás postupný proces transformace na zelenou logistiku, a proto je bezpodmínečně nutná spolupráce státu, dopravců a našich zákazníků.

Jan Polter, MBA, obchodní ředitel Dachser Czech Republic
Jan Polter

Ani rok 2024 nebude pro globální dodavatelské řetězce jednoduchý. Vliv konfliktů kolem Rudého moře už nyní významně ovlivňuje námořní přepravy. Ty se navíc už od loňského roku potýkají s převisem nabídky nad poptávkou, na trhu je nadbytek kontejnerů, které byly během pandemie covidu objednány kvůli prodloužení přepravních časů. Navíc na trh přijdou nové lodě, pro které není zboží, a to vytvoří další tlak na cenu. Poptávka klesá z oblasti automotive, kde je znatelný přechod na elektromobilitu. Očekáváme ale také zvyšování přepravních nákladů v souvislosti s programem neutrality skleníkových plynů do roku 2050. V leteckých přepravách bude pokračující úbytek zásilek automotive jako důsledek přechodu na elektromobilitu, novým motorem oboru je e-commerce segment. Letecké charterové spoje z období covidu postupně mizí a v letošním roce dále poroste kapacita v pasažérských letadlech. Tyto globální vlivy se odrážejí i v pozemní přepravách, společnosti proto přehodnocují svoje stavy zásob a už vloni rostla poptávka po skladování.

Nižší spotřeba a téměř nulový růst v eurozóně by měly přetrvávat ještě do poloviny roku 2024, pak, pokud nedojde k nějaké neočekávané události, by mohlo pomalu začít oživení ekonomik. My v Dachser Czech Republic se proto budeme i nadále soustředit na rozvoj služeb kontraktní logistiky, našich oborových řešení a rozšíření kapacit sběrné služby. V plánu máme i další kroky k rozvoji bezemisního zásobování. S dokončením nového překládkového skladu v Kladně bude společnost moci ještě více zefektivnit procesy své největší pobočky a dále zvýšit kvalitu svých služeb. Pro zákazníky společnost připravuje nové digitální prostředí s vysokým uživatelským komfortem a intuitivním ovládáním. Investice společnosti nadále poplynou do vzdělávání zaměstnanců a jejich odborného růstu.

Přivítal bych, aby se vlády v EU domluvili na jednotném přístupu k mýtnému a aby to bylo projednáno transparentně a s předstihem. Nejednotný postoj k mýtnému v Evropě a jeho zvyšování, jako to bylo na sklonku roku s německým a českým mýtem, jen zhoršuje postavení dopravců i logistických firem.

Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.

Foto: Dachser, Geis, Gebrüder Weiss a GROUP7