Doprava a spedice
ČD Cargo Logistics je logistická společnost, která nabízí komplexní logistické služby. Základní pilíř v nabídce představuje železniční doprava, firma poskytuje rovněž kompletní spediční služby ve vnitrostátní a mezinárodní přepravě, zajišťuje námořní a leteckou přepravu zboží a také transport po silnici.

V rámci dopravy po železnici zajišťuje ČD Cargo Logistics přepravu nákladu jednotlivými vozy a ucelenými vlaky. První varianta představuje vhodné řešení pro zákazníka požadujícího transport menšího objemu zboží. Na přepravu těchto vozových zásilek se používá jeden vůz nebo skupina několika železničních vozů. Tyto vozy jsou od odesílatele k příjemci dopravovány běžnou vlakotvornou cestou. To znamená, že jsou na své cestě řazeny postupně v několika vlacích za sebou. Od odesílatele jsou zpravidla svezeny místním vlakem do nejbližší seřaďovací stanice. Odtud jsou dále odeslány vlakem dálkovým do seřaďovací stanice nejblíže příjemci a k němu rozvezeny opět místním vlakem. Tuto službu firma nabízí v kooperaci s ČD Cargo jako jediný dopravce v České republice.

Druhou možnost představují ucelené vlaky pro objemnější zásilky. Tyto vlaky jsou řazeny z vozů přepravujících pouze jednu zásilku a jedou přímo od odesílatele k příjemci. Doba jízdy zásilky se tak výrazně zkracuje a díky zjednodušené manipulaci je přeprava ucelenými vlaky cenově výhodnější.

„Jedinou podmínkou pro využití této formy dopravy je tedy dostatečná velikost zásilky, která ucelený vlak naplní. Ucelený vlak může být po dohodě navíc sestaven i ze skupin vozů od více odesílatelů jednomu příjemci nebo obráceně od jednoho odesílatele více příjemcům. Ve spolupráci se zahraničními státními i privátními partnery zajišťujeme přepravu uceleného vlaku po celé Evropě, včetně překládky na široký rozchod kolejí,“ vysvětluje Lenka Hrnčířová, Logistics manager společnosti ČD Cargo Logistics, která v oblasti železniční dopravy realizuje několik produktových vlaků.

Který produktový vlak považujete z hlediska Vaší činnosti za nejdůležitější?

Jedná se především o BELEXPRESS představující pravidelné spojení České republiky se zeměmi Beneluxu a Porůří. V rámci této linky nabízíme nejrychlejší spojení střední Evropy s přístavy Antverpy, Zeebrugge a Rotterdam. Přepravujeme konvenční zásilky v železničních vozech dopravce nebo privátních vozech našich zákazníků.

Jaké zboží po železnici přepravujete?

Dokážeme zajistit transport všech druhů zboží. Základ představuje konvenční zboží, které přepravujeme především v kontejnerech ze zámoří. Kromě toho tvoří velmi významný segment nebezpečné zboží. Jedná se například o chemické látky směřující především z přístavu Antverpy. Pro některé ze zákazníků přepravujeme rovněž stlačený plyn a látky klasifikované jako nebezpečný odpad. Kapalné látky vozíme v cisternových kontejnerech a stlačený plyn je přepravován v cisternových vagonech. Přepravujeme také některá hnojiva a pro zákazníky v Itálii zajišťujeme přepravu bionafty.

Jak musíte k přepravě nebezpečného zboží přistupovat?

Přeprava nebezpečného zboží vyžaduje speciální přístup definovaný řádem RID upravujícím přepravu nebezpečných věcí po železnici. Vagóny musí být náležitě označeny a musíme mít k dispozici přesnou klasifikaci produktů, které přepravujeme. Vagóny s nebezpečným zbožím většinou řadíme na konec vlakové soupravy. S přepravou nebezpečného zboží rovněž souvisí větší důraz na monitoring jednotlivých vagónů, o nichž posíláme zprávu zákazníkovi každý den. Poskytování kvalitních informací je samozřejmou součástí našich služeb a klademe na tuto činnost velký důraz.

V rámci skupiny ČD Cargo využíváme služeb bezpečnostního poradce, který mimo jiné zajišťuje pravidelná školení týkající se přeprav nebezpečných věcí. Při nakládání s nebezpečným zbožím vždy postupujeme v souladu s řádem RID. V případě potřeby vše konzultujeme s bezpečnostním poradcem.

Dokážete efektivně vytěžovat dopravní prostředky?

Zákazníci v dnešní době nedrží velkou skladovou zásobu. V rámci globalizace se snaží dovážet produkty pro vlastní výrobu a obchod z různých částí světa. Naše dopravní prostředky se snažíme ekonomicky co nejvíce vytížit a maximálně omezit prázdné kilometry. Mnoho firem přepravuje zboží nákladními silničními vozidly. Bohužel vzhledem k nedobrým dřívějším zkušenostem mají za to, že železniční přeprava není tak flexibilní. Přitom to nemusí být pravda.

Můžete uvést nějaký příklad?

Samozřejmě. Během 24 hodin jsme schopni dojet uceleným vlakem z České republiky až do Itálie. Dokážeme přepravu naplánovat tak, abychom maximálně využili trasy i vlastní přepravní prostředky v rámci skupiny ČD Cargo. V některých případech se však nevyhneme spolupráci s našimi partnery. Jde například o přepravy do/z Beneluxu nebo Španělska.

Jaké máte zkušenosti s infrastrukturou v Evropě a u nás?

Hlavní problémy vidím v průmyslových zemích, jakými jsou například Německo nebo Itálie. Tam je infrastruktura velmi přetížená. Přetíženost železničních cest se týká i České republiky, protože přes naše území jezdí vlaky z Polska, Maďarska, Rakouska či Itálie.

Jak se srovnáváte s výlukami na důležitých tratích u nás a v Evropě?

Pokaždé víme s předstihem, kde a kdy budou výluky probíhat. To nám umožňuje včas naplánovat objízdné trasy. S našimi evropskými partnery dokážeme naplánovat náhradní trasu. Naše zákazníky o výlukách předem informujeme a rovněž jim sdělíme kudy povede náhradní trasa a jaké omezení to znamená například pro nakládku.

Ovlivňuje Vaši práci válka na Ukrajině?

Válka na Ukrajině naši činnost neomezila. Tam i zpět přepravujeme strategické suroviny, takže na Ukrajinu jezdíme dokonce častěji. Máme k dispozici specializovaný tým, který řeší pouze přepravy na Ukrajinu a z Ukrajiny. Naši činnost však negativně ovlivnily sankce, protože před válkou na Ukrajině jsme například přepravovali velké objemy železné rudy a další komodity z Ruska. Tyto zrušené přepravy se snažíme nahradit přepravami do jiných destinací.

Jak vidíte nejbližší budoucnost?

Do budoucna plánujeme především rozšíření naší linky BELEXPRESS, protože poptávka po přepravách do přístavů stoupá. To znamená, že je pro nás prioritou rozšířit služby směrem k přístavům.

Přehled produktových vlaků ČD Cargo Logistics:

  • BELEXPRESS (ČR – Benelux a Porůří)
  • MALA TRAIN (Přerov/Ostrava – Brest)
  • CHOP TRAIN (ČR – Ukrajina)
  • DRACULA (ČR – Rumunsko)

        

Lenka Hrnčířová se v ČD Cargo Logistics specializuje na přepravy různých komodit do/z Itálie, Německa, Polska a Slovenska. V minulosti pracovala jako Sales Manager ve společnosti EKOL, kde měla na starosti intermodální a silniční přepravy konvenčního i nebezpečného zboží do/z Turecka. Lenka Hrnčířová má rovněž zkušenosti ze svého působení ve firmě AWT (nyní PKP Cargo International), kde pracovala rovněž jako Sales Manager a specializovala se na intermodální přepravy do Beneluxu a Porúří.