Doprava a spedice
Intermodální přeprava přináší mnoho výhod jako jsou snížení emisí CO2 a dlouhodobá stabilita přepravních kapacit. Jeden z dalších klíčových přínosů představuje i maximální ložná hmotnost až 28 000 kg brutto na návěs nebo lepší využití stand-by návěsů.

Společnost LKW WALTER je renomovaná rakouská soukromá společnost, které od roku 1924 důvěřují jak velké mezinárodní koncerny, tak střední a malé společnosti z různých odvětví. Specializujeme se na celokamionové přepravy (FTL) jak v silniční, tak v kombinované přepravě. Jaké má zkušenosti s kombinovanou přepravou silnice/železnice?

LKW WALTER letos oslavuje 100. výročí společnosti, jejíž základem jsou široké zkušenosti s organizací silniční přepravy. Úspěšná cesta v kombinované dopravě začala o několik let později, v polovině 80. let na trase Itálie – Skandinávie. Toto odvážné rozhodnutí položilo základ pro inovativní přepravní model, který se vyvinul v dnešní efektivní systém s více než 300 odjezdy na 250 trasách Short Sea Shipping a železničních trasách, které propojují významná hospodářská centra Evropy.

V současné době LKW WALTER pro tento účel využívá flotilu čítající více než 14 500 vlastních plachtových jeřábem překladatelných XL návěsů, jež jsou kompletně vybaveny pokročilými technologiemi, včetně GPS sledování. V tomto roce pak firma plánuje další rozšíření flotily.

Těžiště činnosti LKW WALTER představuje kamionová přeprava FTL bezpečného baleného zboží, převážně z výrobních odvětví spotřebního zboží, dřeva a papíru, chemických látek, kovů, automotive dílů a elektroniky.

„Intermodální přeprava přináší pro zákazníky mnoho výhod jako jsou snížení emisí CO2 a dlouhodobá stabilita přepravních kapacit. Jeden z dalších klíčových přínosů představuje i maximální ložná hmotnost až 28 000 kg brutto na návěs nebo lepší využití stand-by návěsů. To vše umožňuje efektivnější využití kapacity vozidel a snižuje počet přepravních cyklů potřebných k dopravě zboží. Zároveň díky kombinaci silniční a železniční dopravy můžeme rychle a efektivně reagovat na měnící se podmínky trhu,“ uvádí Jozef Suchal, Senior Sales Manager z LKW WALTER. Společnost pro český a slovenský trh využívá terminály v Mošnově, Obrnicích, Bratislavě, Vídní a Drážďanech. Tyto terminály propojují německé Porůří, Benelux, Skandinávii, Itálii, Velkou Británii, Tunis a Maroko.

„Intermodální doprava je určitě v dlouhodobém horizontu budoucností Evropy. Proto podporujeme rozvoj stávajících tras a plánujeme nové varianty,“ dodává Jozef Suchal a upozorňuje, že z hlediska celoevropského kontextu je v České republice vlivem různých faktorů podíl na rozvoji intermodální sítě a terminálů nižší. „My v LKW WALTER jako jeden z předních průkopníků v budování a rozvoji intermodální sítě na našem kontinentě proto vidíme velký potenciál na jeho další rozvoj. 

Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu Evropské komise cílí do roku 2030 na navýšení intermodální nákladní dopravy o 50 % v poměru k silniční. Ovšem k dané představě je ještě velký kus cesty. Důvodem jsou v první řadě infrastrukturní a administrativní překážky evropských železničních koridorů. Naproti tomu vnímáme výše uvedené faktory jako krátkodobé.“

Jozef Suchal podotýká, že v dlouhodobém horizontu se jedná o nejlépe trvale udržitelný a strategický zdroj nákladní přepravy umožňující další koncepční rozšiřování jednotlivých nákladních koridorů nejen pro velké producenty, ale také pro menší a středně velké společnosti z dodavatelsko-odběratelského řetězce. Protože využívání kombinace jeřábem překladatelných plachtových návěsů na vlakovou soupravu nevyžaduje ze strany zákazníků další budování speciální infrastruktury (vlečka apod.), je tento typ přepravy nanejvýš flexibilní.

Se společností LKW WALTER připravil Václav Podstawka.

Foto: LKW WALTER