Období před vánočními svátky patří k tradičním vrcholům logistické sezóny. Situaci navíc už druhým rokem komplikuje pandemie koronaviru a s ní související omezení. Jak se na toto období připravily firmy DPD a GLS?
Miloš Malaník, generální ředitel, DPD:
Letos je situace klidnější
Na vánoční sezónu se připravujeme vždy několik měsíců dopředu, zajišťujeme dostatečný počet kurýrů, zaměstnanců na depech i zákaznické lince. Letos pro nás doručuje 2100 kurýrů a to včetně pěších a cyklokurýrů z našich dvou sdílených cyklodep na pražském Těšnově a nově i na Smíchově, které jsme otevřeli 8. listopadu. Máme tak ekologicky zajištěné doručování v centru po obou březích Vltavy. Zatím jsme nezaznamenali žádné větší plošné problémy, doručujeme standardně do druhého pracovního dne. Samozřejmě může nastat menší výkyv, jako například před několika dny v Libereckém kraji, kdy docházelo ke zpoždění kvůli sněhové kalamitě. Zaznamenáváme predikce některých přepravců ohledně rekordních objemů přepravených balíků. Myslíme si však, že obecně jsme se v rámci našeho oboru v minulém roce pohybovali v daleko větším extrému než letos. Je to logické, jelikož v Česku vládl lockdown a uzavření kamenných poboček způsobovalo extrémní objemy přepravy. Lidé byli v mnoha ohledech odkázáni na objednávání potřebných věcí přímo domů. Letos je situace odlišná. Kamenné obchody jsou otevřené a část nakupujících se vrátila k „offline” nakupování.
Ve veřejně uváděných predikcích také velmi záleží na tom, jaké zásilky přepravce do objemu započítává. Setkáváme se často s tím, že jsou uváděná čísla vypočítána různými způsoby a jsou tedy napříč trhem neporovnatelná. V našem případě při dotazech na počet doručených zásilek uvádíme, podle nás správně, vždy počet čistě a reálně doručených zásilek v konkrétní den. Nejedná se tedy o zásilky v našem systému, tedy například ty, které daný den „leží na depu“ a doručovány jsou v jiný den. Nezapočítáváme samozřejmě ani zásilky ten den pouze svezené (to znamená zásilky které vyzvedneme u zákazníka, například e-shopu, a následně putují na depo, odkud v dalším kroku míří právě ke zmiňovanému doručení příjemci). V současné chvíli tedy počítáme s předvánočním objemem kolem 250 000 zásilek denně. Jedná se však skutečně o doručené zásilky – tedy ty, které ten den reálně dorazí příjemcům. V nejvytíženějších dnech může docházet k nárůstu až ke 300 000 doručených zásilek denně.
Pavel Včela, ředitel, GLS Česká republika:
Nepřekvapí nás téměř nic
Z důvodu expanze e-commerce v roce 2020 jsme urychlili plánované rozšíření mezinárodního a národního HUBu v Jihlavě a již začátkem října jsme otevřeli novou halu o rozloze 4640 m2, která zvýší v první etapě naši třídicí kapacitu až o 50 %. Celá budova, do které bylo investováno 12 milionů EUR, navíc splňuje ekologické standardy. K vytápění slouží tepelná čerpadla, je zde využívána dešťová voda i LED osvětlení, které po sezoně doplní osazení střechy fotovoltaickými panely a instalace nabíječek elektromobilů. Během roku byla otevřena také nová depa ve Frýdku-Místku, Dobříči u Prahy a Tišnově u Brna, takže v ČR provozujeme již 28 dep.
Na sezónu se již mnoho let připravujeme pečlivě vždy od začátku roku, takže nás téměř nic nepřekvapí. Jedinou letošní komplikací byla vyšší nakažlivost delta varianty u Covid-19, která nám v některých regionech, i přes zavedená opatření, uzavřela v období Black Friday do karantény větší množství řidičů, než tomu bylo v předchozích vlnách. Naštěstí připravené záložní plány a zvýšené nasazení ostatních kolegů umožnilo minimalizaci zpoždění oproti standardnímu stavu. Od tohoto týdne jsme již zase v plné sestavě a těšíme se na závěrečný nápor zásilek.
Křivka nárůstu počtu přepravovaných balíků odpovídá předchozímu roku, absolutní počty jsou však značně vyšší. Vrchol očekáváme v první půlce prosince, kdy se setkává vliv Black Friday s prosincovým termínem výplaty mezd. Letošní sezóna by měla být zase o poznání silnější než ta rekordní loňská. Roli hraje navíc i fakt, že Štědrý den připadá až na konec pracovního týdne. Objem balíků v některých dnech tak může být oproti loňsku vyšší i o desítky procent.
Ve spolupráci s uvedenými firmami připravil Václav Podstawka.
Foto: DPD, GLS a Václav Podstawka