Aktuality

Při výběru čelního vysokozdvižného vozíku je kromě nosnosti zásadní zvolit správný typ stožáru. Dnes se používají převážně dvě hlavní varianty: duplexní a triplexní, z nichž každá má své výhody i omezení, a proto je důležité přizpůsobit výběr konkrétním podmínkám provozu. S orientací v této problematice vám rád pomůže produktový manažer společnosti STILL ČR Ivo Kocum. Správná volba totiž může výrazně ovlivnit efektivitu manipulace i bezpečnost práce a snížit provozní náklady.

Co vše je třeba promyslet před výběrem stožáru?

Nejprve je třeba zvážit, co od stožáru požadujete, jakou má mít nosnost, výšku zdvihu či průhled mezi stojinami. Také je nezbytné uvědomit si, v jakém prostoru budete vozík používat, rozhoduje tak především minimální průjezdný profil a výška stropu.

Duplexní vs. triplexní stožár – jaký je mezi nimi rozdíl?

Hlavní rozdíl spočívá v konstrukci a maximální výšce zdvihu. Duplexní stožár se skládá ze dvou rámů a jmenovitý zdvih bývá zpravidla do 4 500 mm. Volný zdvih bývá omezený a dosahuje obvykle do 150 mm, což stačí na bezpečné přizdvižení palety pro převoz. Triplexní stožár má segmenty tři, což umožňuje dosáhnout větších výšek, takže se běžně dostane i na 6 000 mm při zachování nižší celkové výšky ve složeném stavu. Díky tomu se lépe hodí pro průjezd nízkými prostory. U všech typů stožárů je pak nutné počítat s ochranným rámem nad vidlicemi, který dále zvětšuje celkovou výšku vozíku při zdvihu.

Co se myslí volným zdvihem?

Volný zdvih umožňuje u duplexních a triplexních stožárů zvedat vidlice, aniž by se zvyšovala celková výška stožáru. To lze díky středové pístnici, která se pohybuje jako první. Teprve po dosažení jejího maxima se začne vysouvat samotný stožár, který pak mění stavební výšku. Tento mechanismus je zásadní pro manipulaci ve stísněných prostorách s nízkými stropy.

Ve skladech s nižším stropem je tedy vhodnější využití triplexního stožáru?

Ano, díky volnému zdvihu a nižší stavební výšce ve složeném stavu jsou triplexní stožáry ideální do provozů s omezeným prostorem nad vozíkem. Čím více má stožár segmentů, tím nižší je jeho stavební výška při sklopení. Na druhou stranu jsou tyto stožáry masivnější a průzor mezi stojinami je omezenější. A jsou také nákladnější, protože jde o náročnější technologii.

Zdroj: STILL ČR